Alles op één vrachtwagen, montage binnen een dag

15 februari 2023

Hoe ontwikkel je een groen, duurzaam en circulair dak dat én op bijna alle hellende daken past én in één dag gemonteerd kan worden én daarvoor minimale voorbereiding vergt? Met onze partners werkten we het afgelopen jaar aan precies dit vraagstuk en het lukte. ROEF past op 99% van de grondgebonden corporatiewoningen, realiseert duurzame energieopwekking, meer biodiversiteit (flora én fauna), minder CO2-uitstoot, meer CO2-opslag, fijner en gezonder wonen en klimaatadaptieve, klimaatbestendige wijken. De grootste uitdaging? ROEF zo maken dat het met minimale voorbereiding altijd past en toepasbaar is in een serie van één. Hier lees je hoe we dat voor elkaar kregen.

De ontwikkeling van ROEF begon met een idee van onze technisch manager Rob Pittens, die zichzelf daarmee bepaald geen makkelijke opdracht gaf.

Rob: “Wat vooral heel moeilijk was, is iets bedenken dat je in één dag kan monteren én op bijna alle hellende daken past én minimale voorbereiding vergt. Want een dak monteren in één dag, dat gebeurt al wel, maar dan wordt alles drie maanden van tevoren digitaal ingemeten en uitgetekend en ben je dus nog steeds drie maanden aan het werk. Ik wilde een systeem bedenken dat altijd past. Wat dus ook een minimum aan afval produceert.”

“Plotseling had ik in mijn hoofd hoe we het zouden kunnen maken, namelijk met een combinatie van prefab en maatwerk. Door dat goed uit te werken, met slimme maatvoeringen, zou het mogelijk moeten zijn dit dak met minimale voorbereiding voor 99% van de grondgebonden corporatiewoningen geschikt te maken, waarbij het ook in één dag gemonteerd kan worden.”

Groendak in combinatie met zonnepanelen
Een van de eerste mensen die Rob benaderde om mee te denken was Stefan Duerinck van IsoBouw.

Stefan: “Toen Rob ons benaderde met zijn idee waren we meteen enthousiast, ook omdat dit dak een groendak is in combinatie met zonnepanelen. Hiervoor zijn onze dakelementen uitermate goed geschikt. Bovendien: dakpannen zijn steeds moeilijker leverbaar en door de hoge gasprijzen duur. Sedum is heel makkelijk en snel te maken en heeft veel voordelen voor de woning en de wijk. Het is goed voor de biodiversiteit, isoleert, houdt water vast en verkoelt.”

SlimFix RenoTwin Solar dakelementen van IsoBouw

Puzzelen op minimale voorbereiding
“Maar wat Rob zijn vraag vooral interessant maakte”, vervolgt Stefan, “was het modulaire. Een dak monteren op één dag zie je wel vaker, maar dan is de voorbereiding lang en is iedereen op de bouwplaats afhankelijk van elkaar: de dakdekker, installateur, de pv-man. Dan heb je een gigantisch goede planning nodig. Wat Rob wilde, is een dak maken dat met minimale voorbereiding op alle zadeldaken past.”

“Nou zijn de dakplaten die wij maken redelijk standaard in lengte en breedte. Dat zou anders moeten voor ROEF. Hoe zouden we een combinatie kunnen maken van elementen, zodat we het altijd passend kunnen maken? En hoe zou dat lukken in de fabriek? Want onze machines kunnen ook niet alles.”

Flinke rekenklus
“Gelukkig hebben wij een hele kundige R&D-afdeling die met een super-idee kwam voor hoe we onze machines optimaal kunnen benutten om dit mogelijk te maken. We maken nu sparingen in de dakplaten, zodat elementen in elkaar geschoven kunnen worden. Een flinke rekenklus, ook omdat de totale constructie natuurlijk sterk en waterdicht moet zijn. We haalden de gemiddelde maten van woningen in Nederland door een filter en zo kwamen we op een goede maat uit. Met nog wat doorrekenen kwamen we uit bij de maatvoering die op 99% van de grondgebonden corporatiewoningen past.”

Hoe alles te transporteren?
Ook niet onbelangrijk in dit hele proces: de factor transport. Dat lijkt op eerste oog iets om pas over na te gaan denken als zo’n nieuw dak ontwikkeld is, maar niets is minder waar, vertelt Chiel Martens van Martens Best.

“Wij zijn al vroeg in het proces benaderd om mee te denken over de afmetingen en het gewicht van het dak. Waar zou het dak aan moeten voldoen om in zijn geheel op een gewone vrachtwagen te passen en vanaf de vrachtwagen op de woning gehesen te worden? Hoe kunnen we het logistieke proces zo duurzaam mogelijk maken? Dat zijn dingen die invloed hebben op de keuzes die je maakt bij de ontwikkeling van zo’n dak. De dakplaten zijn nu bijvoorbeeld 2,40 meter breed, zodat ze op een gewone vrachtwagen passen. En de zonnepanelen worden niet al vooraf in de werkplaats gemonteerd, omdat deze kwetsbaar zijn tijdens het hijsen.”

Alles op 1 vrachtwagen
Het dak is zo gemaakt en het logistieke proces zo ingericht dat er per dak maar één vrachtwagen de wijk in rijdt. “We verzamelen alle materialen in een hub, zodat wij alles op één vrachtwagen kunnen laden: de dakplaten, de zonnepanelen, de dakramen, de beplanting, alles. We doen dat op zo’n manier dat we ze met onze elektrische kraan in een logische volgorde van de vrachtwagen kunnen lossen. Aan het einde van de dag nemen wij alle pannen die van het oude dak zijn gekomen mee terug naar de zaak en worden ze gerecycled. Niemand kan dan nog zien dat er in de wijk gewerkt is. Behalve dan dat er een prachtig nieuw dak zichtbaar is.”

Elke dag slimmer
In april is de eerste pilot met vijf woningen van Trudo gestart. Rob: “We leren elke dag wel iets dat nog slimmer kan, overigens ook voor andere processen. Dakramen worden altijd eerst buiten in het dak geplaatst en dan afgetimmerd. Bij ons plaatsen we eerst de aftimmering en dan het dakraam buiten. We doen het dus andersom en dat werkt zo goed, dat de betrokken bedrijven het standaard willen gaan doen. En in dit proces ontwikkelden we in de betimmering een geïntegreerde insectenhor en raamverduistering in het dakraam. Ook dat gaat wellicht de standaard worden. Dat werkt echt super.”

Eerste bewoners (woningcorporatie Trudo) van woningen met dak ROEF® reageren enthousiast bij kijkmiddag.

Wijken beter maken, de natuur herstellen
Met onze partners komen we nog steeds elke twee weken bij elkaar om het dak verder te optimaliseren. Chiel: “Die vergaderingen met alle partijen bij elkaar zijn heel leuk. Iedereen is super enthousiast over het dak en wil er een succes van maken. We denken echt met elkaar mee.”

Rob: “Dat is iets waar ik trots op ben, die samenwerking. Ook omdat het voor iedereen iets is dat ze er naast hun gewone werk bij deden. Het vroeg echt wat van de mensen en iedereen ging door, wat er ook gebeurde. Wij willen iets teweeg brengen. Wijken beter maken, de natuur herstellen. Dat levert zoveel op. Ook daarom is het zo mooi dat serie van één gelukt is. Het is nauwelijks duurder dan een traditionele dakrenovatie met zonnepanelen, dus voor hetzelfde geld doe je het nu driedubbel goed. Zeker ook voor de natuur.”

Hoe ontwikkel je een groen, duurzaam en circulair dak dat én op bijna alle hellende daken past én in één dag gemonteerd kan worden én daarvoor minimale voorbereiding vergt? Met onze partners werkten we het afgelopen jaar aan precies dit vraagstuk en het lukte. ROEF past op 99% van de grondgebonden corporatiewoningen, realiseert duurzame energieopwekking, meer biodiversiteit (flora én fauna), minder CO2-uitstoot, meer CO2-opslag, fijner en gezonder wonen en klimaatadaptieve, klimaatbestendige wijken. De grootste uitdaging? ROEF zo maken dat het met minimale voorbereiding altijd past en toepasbaar is in een serie van één. Hier lees je hoe we dat voor elkaar kregen.

De ontwikkeling van ROEF begon met een idee van onze technisch manager Rob Pittens, die zichzelf daarmee bepaald geen makkelijke opdracht gaf.

Rob: “Wat vooral heel moeilijk was, is iets bedenken dat je in één dag kan monteren én op bijna alle hellende daken past én minimale voorbereiding vergt. Want een dak monteren in één dag, dat gebeurt al wel, maar dan wordt alles drie maanden van tevoren digitaal ingemeten en uitgetekend en ben je dus nog steeds drie maanden aan het werk. Ik wilde een systeem bedenken dat altijd past. Wat dus ook een minimum aan afval produceert.”

“Plotseling had ik in mijn hoofd hoe we het zouden kunnen maken, namelijk met een combinatie van prefab en maatwerk. Door dat goed uit te werken, met slimme maatvoeringen, zou het mogelijk moeten zijn dit dak met minimale voorbereiding voor 99% van de grondgebonden corporatiewoningen geschikt te maken, waarbij het ook in één dag gemonteerd kan worden.”

Groendak in combinatie met zonnepanelen
Een van de eerste mensen die Rob benaderde om mee te denken was Stefan Duerinck van IsoBouw.

Stefan: “Toen Rob ons benaderde met zijn idee waren we meteen enthousiast, ook omdat dit dak een groendak is in combinatie met zonnepanelen. Hiervoor zijn onze dakelementen uitermate goed geschikt. Bovendien: dakpannen zijn steeds moeilijker leverbaar en door de hoge gasprijzen duur. Sedum is heel makkelijk en snel te maken en heeft veel voordelen voor de woning en de wijk. Het is goed voor de biodiversiteit, isoleert, houdt water vast en verkoelt.”

SlimFix RenoTwin Solar dakelementen van IsoBouw

Puzzelen op minimale voorbereiding
“Maar wat Rob zijn vraag vooral interessant maakte”, vervolgt Stefan, “was het modulaire. Een dak monteren op één dag zie je wel vaker, maar dan is de voorbereiding lang en is iedereen op de bouwplaats afhankelijk van elkaar: de dakdekker, installateur, de pv-man. Dan heb je een gigantisch goede planning nodig. Wat Rob wilde, is een dak maken dat met minimale voorbereiding op alle zadeldaken past.”

“Nou zijn de dakplaten die wij maken redelijk standaard in lengte en breedte. Dat zou anders moeten voor ROEF. Hoe zouden we een combinatie kunnen maken van elementen, zodat we het altijd passend kunnen maken? En hoe zou dat lukken in de fabriek? Want onze machines kunnen ook niet alles.”

Flinke rekenklus
“Gelukkig hebben wij een hele kundige R&D-afdeling die met een super-idee kwam voor hoe we onze machines optimaal kunnen benutten om dit mogelijk te maken. We maken nu sparingen in de dakplaten, zodat elementen in elkaar geschoven kunnen worden. Een flinke rekenklus, ook omdat de totale constructie natuurlijk sterk en waterdicht moet zijn. We haalden de gemiddelde maten van woningen in Nederland door een filter en zo kwamen we op een goede maat uit. Met nog wat doorrekenen kwamen we uit bij de maatvoering die op 99% van de grondgebonden corporatiewoningen past.”

Hoe alles te transporteren?
Ook niet onbelangrijk in dit hele proces: de factor transport. Dat lijkt op eerste oog iets om pas over na te gaan denken als zo’n nieuw dak ontwikkeld is, maar niets is minder waar, vertelt Chiel Martens van Martens Best.

“Wij zijn al vroeg in het proces benaderd om mee te denken over de afmetingen en het gewicht van het dak. Waar zou het dak aan moeten voldoen om in zijn geheel op een gewone vrachtwagen te passen en vanaf de vrachtwagen op de woning gehesen te worden? Hoe kunnen we het logistieke proces zo duurzaam mogelijk maken? Dat zijn dingen die invloed hebben op de keuzes die je maakt bij de ontwikkeling van zo’n dak. De dakplaten zijn nu bijvoorbeeld 2,40 meter breed, zodat ze op een gewone vrachtwagen passen. En de zonnepanelen worden niet al vooraf in de werkplaats gemonteerd, omdat deze kwetsbaar zijn tijdens het hijsen.”

Alles op 1 vrachtwagen
Het dak is zo gemaakt en het logistieke proces zo ingericht dat er per dak maar één vrachtwagen de wijk in rijdt. “We verzamelen alle materialen in een hub, zodat wij alles op één vrachtwagen kunnen laden: de dakplaten, de zonnepanelen, de dakramen, de beplanting, alles. We doen dat op zo’n manier dat we ze met onze elektrische kraan in een logische volgorde van de vrachtwagen kunnen lossen. Aan het einde van de dag nemen wij alle pannen die van het oude dak zijn gekomen mee terug naar de zaak en worden ze gerecycled. Niemand kan dan nog zien dat er in de wijk gewerkt is. Behalve dan dat er een prachtig nieuw dak zichtbaar is.”

Elke dag slimmer
In april is de eerste pilot met vijf woningen van Trudo gestart. Rob: “We leren elke dag wel iets dat nog slimmer kan, overigens ook voor andere processen. Dakramen worden altijd eerst buiten in het dak geplaatst en dan afgetimmerd. Bij ons plaatsen we eerst de aftimmering en dan het dakraam buiten. We doen het dus andersom en dat werkt zo goed, dat de betrokken bedrijven het standaard willen gaan doen. En in dit proces ontwikkelden we in de betimmering een geïntegreerde insectenhor en raamverduistering in het dakraam. Ook dat gaat wellicht de standaard worden. Dat werkt echt super.”

Eerste bewoners (woningcorporatie Trudo) van woningen met dak ROEF® reageren enthousiast bij kijkmiddag.

Wijken beter maken, de natuur herstellen
Met onze partners komen we nog steeds elke twee weken bij elkaar om het dak verder te optimaliseren. Chiel: “Die vergaderingen met alle partijen bij elkaar zijn heel leuk. Iedereen is super enthousiast over het dak en wil er een succes van maken. We denken echt met elkaar mee.”

Rob: “Dat is iets waar ik trots op ben, die samenwerking. Ook omdat het voor iedereen iets is dat ze er naast hun gewone werk bij deden. Het vroeg echt wat van de mensen en iedereen ging door, wat er ook gebeurde. Wij willen iets teweeg brengen. Wijken beter maken, de natuur herstellen. Dat levert zoveel op. Ook daarom is het zo mooi dat serie van één gelukt is. Het is nauwelijks duurder dan een traditionele dakrenovatie met zonnepanelen, dus voor hetzelfde geld doe je het nu driedubbel goed. Zeker ook voor de natuur.”